Przejdź do treści

Konkurs „Prawo w biznesie KUL”


Kazus na I etap konkursu

Kazus I – Społeczna odpowiedzialność biznesu a greenwashing

Spółka EcoBerge sp. z o.o., znany producent napojów bezalkoholowych, od kilku lat promuje strategię społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). W raportach rocznych podkreśla swoje zaangażowanie w ochronę środowiska: finansuje nasadzenia drzew, wspiera akcje sprzątania rzek i sponsoruje szkolne konkursy ekologiczne. Firma deklaruje także, że do 2030 r. całkowicie wyeliminuje plastik jednorazowego użytku.

W 2024 r. EcoBerge sp. z o.o. wprowadziła na rynek serię napojów w butelkach z tworzywa oznaczonego jako „100% biodegradowalne”. Kampania reklamowa przedstawiała osoby beztrosko wyrzucające butelki do zwykłego kosza, z hasłem: „Pij bez wyrzutów sumienia – nasza butelka znika sama!”. W materiałach marketingowych brakowało jednak informacji, że pełny rozkład materiału następuje dopiero po ok. 20 latach i wyłącznie w warunkach przemysłowego kompostowania, a nie w przydomowych pojemnikach ani na składowiskach odpadów.

Po kilku miesiącach jedna z organizacji ekologicznych przeprowadziła testy laboratoryjne i ujawniła wyniki w mediach społecznościowych. W opinii ekspertów komunikat firmy wprowadzał konsumentów w błąd (tzw. greenwashing). Sprawą zainteresował się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), wszczynając postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów na podstawie art. 24 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.

Równocześnie kilku klientów wystąpiło z roszczeniami cywilnymi, powołując się na art. 12 ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym oraz art. 415 Kodeksu cywilnego (odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną czynem niedozwolonym).

Zarząd EcoBerge sp. z o.o. argumentuje, że ich celem było „zachęcenie ludzi do życia bardziej przyjaznego środowisku”, a ewentualne nieścisłości w reklamie wynikły z błędnej interpretacji dokumentacji technicznej dostawcy materiału. Dodaje też, że firma podejmuje wiele działań proekologicznych, więc w ocenie zarządu powinno to zostać uwzględnione jako okoliczność łagodząca.

Sytuacja wywołała szeroką debatę publiczną na temat odpowiedzialności przedsiębiorstw za prawdziwość tzw. „green claims” (ekologicznych oświadczeń marketingowych) oraz spójność działań CSR z praktykami rynkowymi.


Pytania konkursowe

  1. Czy kampania reklamowa EcoBerge sp. z o.o. spełnia przesłanki nieuczciwej praktyki rynkowej w rozumieniu prawa? Uzasadnij odpowiedź, wskazując odpowiednie przepisy.
  2. Jakie środki prawne mogą zostać zastosowane wobec spółki przez organy administracji i konsumentów?
  3. Jakie działania naprawcze, zgodne z zasadami społecznej odpowiedzialności biznesu, powinna podjąć firma, aby odbudować zaufanie interesariuszy?
  4. Czy prowadzenie innych proekologicznych projektów może uwolnić spółkę od odpowiedzialności za wprowadzanie konsumentów w błąd?

Na odpowiedzi czekamy do 20 listopada 2025 r.

Lista uczestników konkursu 2025/2026

NAZWA ZESPOŁUSZKOŁA
ALEKSANDER DZIEKCIOWSKIIV Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza
ARCASI Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Łomży
ELISKAZespół Szkół Ponadpodstawowych nr 2 im. Elizy Orzeszkowej w Bartoszycach
KODEKS BIZNESUI Liceum Ogólnokształcące
im. T. Kościuszki w Łomży
LEX FEMINAEXXVII Liceum Ogólnokształcące im. Zesłańców Sybiru w Lublinie
LEX NAZARETLiceum Ogólnokształcące św. Jadwigi Królowej w Kielcach
MARCELINA FABERIV Liceum Ogólnokształcące w Tarnowie
MISTRZOWIE INNOWACJIZespół Szkół nr 4 im. Jana Pawła II w Jaśle
PARAGRAFIV Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza
PRAWNICZE ORŁYZespół Szkół nr 4 im. Jana Pawła II w Jaśle
STOKROTKIZespół Szkół Ekonomicznych im. Komisji Edukacji Narodowej w Brzozowie
TEMIDA RCEZRegionalne Centrum Edukacji Zawodowej w Lubartowie 
ZSZ GRYBÓWZespół Szkół Zawodowych im. Stanisława Staszica

Indeks jako nagroda!

Dodatkowo

Laureaci I miejsca Konkursu otrzymują nagrodę lub nagrody rzeczowe w przypadku zwycięstwa drużyny liczącej maksymalnie trzech Uczestników.

Laureaci II i III miejsca otrzymają nagrody rzeczowe.

Wszyscy uczestnicy Konkursu oraz Nauczyciele sprawujący opiekę nad uczniami otrzymają dyplomy za udział lub przygotowanie do udziału w konkursie.

Zgłoś się do konkursu już dzisiaj!

fot. T. Koryszko/KUL

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin

prawowbiznesie@kul.pl