
Konkurs „Prawo w biznesie KUL”

Kazus na I etap konkursu
Kazus I – Społeczna odpowiedzialność biznesu a greenwashing
Spółka EcoBerge sp. z o.o., znany producent napojów bezalkoholowych, od kilku lat promuje strategię społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). W raportach rocznych podkreśla swoje zaangażowanie w ochronę środowiska: finansuje nasadzenia drzew, wspiera akcje sprzątania rzek i sponsoruje szkolne konkursy ekologiczne. Firma deklaruje także, że do 2030 r. całkowicie wyeliminuje plastik jednorazowego użytku.
W 2024 r. EcoBerge sp. z o.o. wprowadziła na rynek serię napojów w butelkach z tworzywa oznaczonego jako „100% biodegradowalne”. Kampania reklamowa przedstawiała osoby beztrosko wyrzucające butelki do zwykłego kosza, z hasłem: „Pij bez wyrzutów sumienia – nasza butelka znika sama!”. W materiałach marketingowych brakowało jednak informacji, że pełny rozkład materiału następuje dopiero po ok. 20 latach i wyłącznie w warunkach przemysłowego kompostowania, a nie w przydomowych pojemnikach ani na składowiskach odpadów.
Po kilku miesiącach jedna z organizacji ekologicznych przeprowadziła testy laboratoryjne i ujawniła wyniki w mediach społecznościowych. W opinii ekspertów komunikat firmy wprowadzał konsumentów w błąd (tzw. greenwashing). Sprawą zainteresował się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), wszczynając postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów na podstawie art. 24 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.
Równocześnie kilku klientów wystąpiło z roszczeniami cywilnymi, powołując się na art. 12 ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym oraz art. 415 Kodeksu cywilnego (odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną czynem niedozwolonym).
Zarząd EcoBerge sp. z o.o. argumentuje, że ich celem było „zachęcenie ludzi do życia bardziej przyjaznego środowisku”, a ewentualne nieścisłości w reklamie wynikły z błędnej interpretacji dokumentacji technicznej dostawcy materiału. Dodaje też, że firma podejmuje wiele działań proekologicznych, więc w ocenie zarządu powinno to zostać uwzględnione jako okoliczność łagodząca.
Sytuacja wywołała szeroką debatę publiczną na temat odpowiedzialności przedsiębiorstw za prawdziwość tzw. „green claims” (ekologicznych oświadczeń marketingowych) oraz spójność działań CSR z praktykami rynkowymi.
Pytania konkursowe
- Czy kampania reklamowa EcoBerge sp. z o.o. spełnia przesłanki nieuczciwej praktyki rynkowej w rozumieniu prawa? Uzasadnij odpowiedź, wskazując odpowiednie przepisy.
- Jakie środki prawne mogą zostać zastosowane wobec spółki przez organy administracji i konsumentów?
- Jakie działania naprawcze, zgodne z zasadami społecznej odpowiedzialności biznesu, powinna podjąć firma, aby odbudować zaufanie interesariuszy?
- Czy prowadzenie innych proekologicznych projektów może uwolnić spółkę od odpowiedzialności za wprowadzanie konsumentów w błąd?
Na odpowiedzi czekamy do 20 listopada 2025 r.

Lista uczestników konkursu 2025/2026
| NAZWA ZESPOŁU | SZKOŁA |
| ALEKSANDER DZIEKCIOWSKI | IV Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza |
| ARCAS | I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Łomży |
| ELISKA | Zespół Szkół Ponadpodstawowych nr 2 im. Elizy Orzeszkowej w Bartoszycach |
| KODEKS BIZNESU | I Liceum Ogólnokształcące im. T. Kościuszki w Łomży |
| LEX FEMINAE | XXVII Liceum Ogólnokształcące im. Zesłańców Sybiru w Lublinie |
| LEX NAZARET | Liceum Ogólnokształcące św. Jadwigi Królowej w Kielcach |
| MARCELINA FABER | IV Liceum Ogólnokształcące w Tarnowie |
| MISTRZOWIE INNOWACJI | Zespół Szkół nr 4 im. Jana Pawła II w Jaśle |
| PARAGRAF | IV Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza |
| PRAWNICZE ORŁY | Zespół Szkół nr 4 im. Jana Pawła II w Jaśle |
| STOKROTKI | Zespół Szkół Ekonomicznych im. Komisji Edukacji Narodowej w Brzozowie |
| TEMIDA RCEZ | Regionalne Centrum Edukacji Zawodowej w Lubartowie |
| ZSZ GRYBÓW | Zespół Szkół Zawodowych im. Stanisława Staszica |



Wyjątkowe nagrody
Indeks jako nagroda!
Laureaci I, II i III miejsca otrzymują indeksy uprawniające do podjęcia studiów I stopnia na Wydziale Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji na kierunku Prawo w biznesie.

Dodatkowo
Laureaci I miejsca Konkursu otrzymują nagrodę lub nagrody rzeczowe w przypadku zwycięstwa drużyny liczącej maksymalnie trzech Uczestników.
Laureaci II i III miejsca otrzymają nagrody rzeczowe.
Wszyscy uczestnicy Konkursu oraz Nauczyciele sprawujący opiekę nad uczniami otrzymają dyplomy za udział lub przygotowanie do udziału w konkursie.
Harmonogram konkursu
| Zgłoszenie do Konkursu (WYPEŁNIONE DRUKOWANYMI LITERAMI) na adres e-mail prawowbiznesie@kul.pl | do 23 października 2025 r. |
| Lista osób zakwalifikowanych do Konkursu | opublikowana na stronie www.prawowbiznesie.kul.pl |
| I Etap opublikowanie zadania konkursowego na stronie www.prawowbiznesie.kul.pl | do 24 października 2025 r. |
| I Etap przesłanie rozwiązania na adres poczty elektronicznej prawowbiznesie@kul.pl | do 20 listopada 2025 r. |
| I Etap Informacja o wynikach I etapu i osobach zakwalifikowanych do II etapu Konkursu, opublikowana na stronie www.prawowbiznesie.kul.pl | do 27 listopada 2025 r. |
| II Etap Zamieszczenie kazusu do rozwiązania na stronie www.prawowbiznesie.kul.pl | do 21 listopada 2025 r. |
| II Etap przesłanie rozwiązania kazusu na adres poczty elektronicznej prawowbiznesie@kul.pl | do 11 grudnia 2025 r |
| II Etap Informacja o wynikach II etapu i osobach zakwalifikowanych do III etapu Konkursu, opublikowana na stronie www.prawowbiznesie.kul.pl | do 18 grudnia 2025 r. |
| III Etap Zadanie konkursowe opublikowane na stronie www.prawowbiznesie.kul.pl | do 12 grudnia 2025 r. |
| III Etap Prezentacja zadania konkursowego w siedzibie KUL | 15 stycznia 2026 r. |
Regulamin i dokumenty
Zgłoś się do konkursu już dzisiaj!




fot. T. Koryszko/KUL
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin
prawowbiznesie@kul.pl